Afgelopen zondag is een bejaarde vrouw uit mijn woonplaats Hoorn aangereden. Te vaak lezen we soortgelijk nieuws: een bejaarde man of vrouw is aangereden en met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Of erger, overlijdt, zoals de bejaarde dame uit Hoorn.

Kwetsbare verkeersgroep

Ouderen zijn en kwetsbare doelgroep in het verkeer. Met name sinds de elektronische fiets zijn opmars heeft gemaakt blijven ouderen veel langer de weg op zoeken. Op hun oude dagje maken zij een gemoedelijke fietstocht. Dat hoeft soms niet verder te zijn dan de lokale supermarkt of het bankje in het dorp. Het is een goed medicijn tegen het sociale isolement, maar kan gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken wanneer ouderen niet meer in staat zijn mee te gaan met het haastige tempo van de gemiddelde Nederlander. Als fietser in Nederland ben je nog gebaat bij aparte fietspaden. Maar hoe kwetsbaar zijn bejaarde automobilisten?

Bejaarde automobilisten

Vorige week verliep het rijbewijs van mijn eigen moeder, die dit jaar 87 is geworden. Mijn moeder is nog helder van geest, maar takelt fysiek hard af. Ze zag zelf in dat het verlengen van het rijbewijs niet meer hoefde. Ze wilde haar auto op Marktplaats verkopen, dus ik heb haar verteld hoe het werkt met het overschrijven van je auto en dat soort zaken. Dit zette me aan het denken, wat als ze wel haar rijbewijs had willen verlengen? Ik had me daar niet gerust bij gevoeld. Zou ik dan, voor haar eigen veiligheid, haar auto onbruikbaar moeten maken? Is er een instantie waar je hier voor bij terecht zou kunnen? Mag een dokter überhaupt een dwingend advies uitschrijven dat iemand niet meer rijbevoegd is door zijn of haar leeftijd?

Diverse studies tonen aan dat bejaarde automobilisten vaak net zo gevaarlijk op de weg zijn als roekeloze jongeren die net hun rijbewijs hebben. Het kan echter lastig zijn het moment te vinden om te stoppen met autorijden. Vaak zijn het de kinderen die hun bejaarde ouders overtuigen niet meer in de auto te stappen. Maar dit zijn soms lastige discussies. De auto wordt immers gezien als een stukje zelfredzaamheid en vrijheid. In vele gevallen is het voor families nog makkelijker om te praten over iemands wensen voor zijn of haar uitvaart, of het verkopen van het familiehuis. Omdat dit zo lastig blijkt te zijn vraag ik mij af, in hoeverre moeten families deze verantwoordelijkheid dragen? Of zou een instantie die controleert op de rijbevoegdheid van ouderen niet eens zo’n gek idee zijn?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.