Soms lijkt het me gewoon zo fijn; iemand die precies zegt wat ik moet eten en welke oefeningen ik die dag moet doen. Maar ook voor mij is een personal trainer en een voedingsdeskundige te duur. Sowieso moeten ze van goeden huize komen, want ik laat me niet meer zomaar iets wijs maken.

Eind vorig jaar ontmoette ik Tom Barten. Ik kende zijn naam als personal trainer al en ik kon me iets herinneren van een eigen plan: Personal Body Plan. Ik vertelde hem dat ik de laatste tijd steeds vaker mijn ‘mojo’ kwijt ben. Door dingen in mijn privéleven of doordat ik gewoon even niet meer weet waar ik moet beginnen. Hij stelde me voor om 5 januari 2015 te starten met zijn Personal Body Plan en inmiddels zit ik dus op dag drie.

Starten
Online vulde ik een vragenlijst in over mezelf, maakte foto’s in ondergoed (confronterend!) en at nog snel wat patatjes mayo. Ik ontving een welkomstpakketje met een handdoek, een brief van mijn persoonlijke coach en een bidon en ik maakte me eigenlijk niet druk. Gezond eten ben ik gewend, krachttraining ben ik gewend, ik hoef alleen nog maar even te weten wat ik precies voor het plan moest doen. Vol verwachting opende ik maandagochtend de app. O. Ik las een paar uur (echt) lang de recepten door en bekeek de oefeningen. Like what the fuck? De recepten zijn normaal, maar normaal is voor een keukenkneus als ik Michelin-niveau en de oefeningen zijn dan wel in de sportschool maar ik zag er een paar bij die ik nog nooit heb gedaan en die ik ook zeker nog nooit bij iemand anders had gezien.

Totale paniek
Rond het middaguur appte ik Tom dus al volledig in paniek: misschien is dit toch niets voor mij! Misschien moet iemand anders dit maar gewoon voor Workthates testen? Toch? Tom stelde me gerust. Hij is ook geen ster in de keuken en raadde me aan gewone gerechten te maken in een wok met kip, groenten en rijst. Ook kreeg ik van gloednieuwe Lifestyle Coach Jenny het advies om mijn macro’s te tellen (gewoon je voeding de hele dag bij houden in normale-mensen-taal) met de My Fitness Pall app. En om zeker te weten dat ik niet zou kappen bood Tom me een personal training aan voor de volgende dag waarin we ook de oefeningen van andere dagen door zouden nemen.

Kcal tellen
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kwam de eerste dag al niet aan mijn aanbevolen kcal per dag (ik moet goed eten, want ik wil vooral in spiermassa aankomen en hoef niet zo nodig kilo’s af te vallen). Realitycheck! Ik ben dan wel obsessed met eten, maar ik eet nooit heel grote porties. Dit is dus het eerste puntje in mijn gedrag dat ik aan moet passen. De tweede dag ging het al ietsje beter, ik zat hoog in mijn eiwitten (goed voor de spieren), maar in mijn koolhydraten kan ik nog wel wat verbeteren en dus ook in mijn totale kcal inname. De tweede dag (gister) was tevens de eerste trainingsdag: met Tom dus! Ik zorgde voor een goed ontbijt en had er zin in! Ik kan nu precies gaan vertellen wat ik gedaan heb, maar dat zijn de oefeningen die voor mij zijn uitgestippeld, persoonlijk dus, daar heb jij vrij weinig aan.

Fase één
Wat ik wel kan vertellen is dat Personal Body Plan begint met een anatomische adaptiefase (3 weken). De wat? Een fase waarin spiergroepen worden getraind die vaak wat zwakker zijn (rug, achterkant schouders en hamstrings). Wanneer je die eerst sterker maakt, heb je later in het proces minder snel blessures. Ook train je je disbalans tussen links en rechts en stabiliseer je de spieren rondom je gewrichten, zoals rond je enkel (ook voor veel mensen een zwak punt).

NU snap ik dus waarom er zulke zeldzame oefeningen in mijn plan stonden. Daarbij leken ze ook nog vrij makkelijk, maar kwam ik daar tijdens de uitvoering op terug.

Tot zover mijn eerste kennismaking met Personal Body Plan. Uiteraard schrijf ik om de paar weken een stuk voor jullie over het plan en over mijn vooruitgang. Ik ben ontzettend benieuwd naar de resultaten en gemotiveerder dan ooit! Ik heb nu een ‘actieve rust’-dag, dus ik ga zo even in het zonnetje rustig joggen. Gewoon, omdat ik er zin in heb!

Mocht je graag mee willen doen? Iedere eerste maandag van de maand (2 februari dus) start er een nieuwe groep. Je krijgt dan dus een eigen coach toegewezen die 24u bereikbaar is voor je, een persoonlijk voedingsadvies en een persoonlijk trainingsschema voor € 79,- per maand.  Het totale plan duur een half jaar. Het resultaat? Kijk hier even…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.