Sinds 2004 delen bloggers hun favoriete onderwerpen op internet met gelijkgestemde mensen. Bloggers waren de oorspronkelijke digitale influencer. Hoewel ze de belangrijkste online invloed blijven, worden in sommige opzichten top bloggers snel vervangen door populaire YouTubers, Instagrammers en Snapchatters. Sommige van de beste bloggers hebben de opschudding in de influencer wereld overstegen, terwijl andere zijn geëvolueerd en gemigreerd naar nieuwe sociale publicatieplatforms. Ongelooflijk, sommige van de beste modebloggers behoren tot de meest gevolgde top Instagram-accounts.
Oorspronkelijk was bloggen een hobby en een beroep. De meest algemeen erkende bloggers zetten zich fulltime in voor hun inspanningen, maar ze begonnen hun blog reis parttime totdat ze genoeg duurzame inkomsten uit hun blog hadden gehaald om er hun primaire onderneming van te maken.
Lees hier meer om te zien hoe bloggers geld verdienen:
Hoe maak je geld met bloggen
Afgezien van superster-bloggers, verdienen duizenden anderen een opmerkelijk inkomen door te bloggen. Via een sterk platform, aangrenzende e-maillijsten, affiliate-links, blogger-samenwerkingsverbanden, sponsoring en andere kanalen voor sociale mediakanalen verdienen bloggers geld om zichzelf te ondersteunen als onafhankelijke influencers. De celebrity-achtige invloed die een blogger heeft op hun community is uniek omdat ze verbinding maken met hun publiek door authenticiteit, stem, persoonlijkheid en charisma. Door met influencer marketing te werken, kunnen merken direct online in contact komen met nichepubliek op manieren die voorheen niet beschikbaar waren.
Affiliatie links
In de meeste gevallen beginnen bloggers eerst geld te verdienen op hun blog via gelieerde links. Een affiliate-link is een URL met een unieke ID om het verkeer te volgen dat affiliates naar een merk sturen. Bloggers krijgen vervolgens een commissie op basis van verschillende factoren, zoals klikken, gedane aankopen, etc. Bedrijven zoals RewardStyle en Rakuten bieden programma's aan waarbij bloggers affiliate-links van verschillende merken tegelijk kunnen gebruiken. Wanneer je een widget voor 'dit bericht bekijken' ziet met de mogelijkheid om op producten in het bericht te klikken, kijk je naar gelieerde links.
Sponsoren
Gesponsorde berichten zijn, als ze goed zijn gedaan, de beste manier om gebruikers te betrekken bij het klikken op gelieerde links, maar de influencer krijgt ook een vooruitbetaling voor het bericht. Merken nemen ook op individuele basis contact op met bloggers voor grotere sponsoring. Waar affiliate links naar verschillende merken gaan en op commissiebasis werken, is een gesponsorde post waar een influencer uitsluitend met één merk aan een post werkt om hun product te promoten. Deze influencers hebben mogelijk een afgesproken tarief voor een gesponsorde post in plaats van alleen commissie te krijgen voor aankopen die zijn gedaan door het publiek van de influencer.