Mensen houden ervan om bezig te zijn. We zijn constant bezig met zoeken naar nieuwe doelen, hobby’s en werkzaamheden. Ambities zijn er om naar te streven en een hoop mensen worden onrustig van langdurig bankhangen. De meeste mensen werken dan ook het grootste deel van de week, daar is niets mis mee. En de meeste daarvan kunnen pas met pensioen tegen de tijd dat ze 67 jaar oud zijn. Ondanks dat al dat harde werken in onze natuur zit, betekent het niet dat we als robots die werkzaamheden verrichten. Een fijne werkomgeving zorgt voorgoed gestemde werknemers en een verhoogde productiviteit, het omgekeerde zorgt dan ook voor het omgekeerde resultaat. Daar komt duurzame inzetbaarheid om de hoek kijken. Wat dat is en hoe je daar als werkgever in je eigen bedrijf voor kan zorgen, vertel ik allemaal in deze blog.

Wat is duurzame inzetbaarheid?

De term duurzame inzetbaarheid is er één die je steeds vaker hoort. Dit komt omdat het een veelbesproken onderwerp is. Dat is niet alleen op de werkvloer zo maar ook in de politiek. Wanneer bedrijven actief bezig zijn met de sfeer op de werkvloer, de werkdruk, gezondheid en ontwikkeling van hun werknemers en medewerkers zijn zij dus actief bezig met duurzame inzetbaarheid. Het ministerie van SWZ heeft hier een campagne voor opgestart met verschillende hulpmiddelen die aan duurzame inzetbaarheid kunnen bijdragen op het gebied van geweld, fysieke beweging en de betrokkenheid van collega’s.

Waar is het goed voor?

Door aan deze onderwerpen meer aandacht en tijd te geven en hier actie op te nemen, plukken bedrijven snel de vruchten van duurzame inzetbaarheid. Het werkplezier stijgt en daarmee de productie. Als mensen met meer plezier hun werk doen resulteert dit er ook in dat men dit veel langer volhoudt. Zowel bij het bedrijf in kwestie, want niemand wil weg als hij of zij het perfect naar zijn zin heeft, als in het algemeen. Vrolijke en gezonde mensen kunnen nu eenmaal langer werken. Door met duurzame inzetbaarheid de betrokkenheid in een bedrijf aan te pakken, zal het bedrijf als van iedereen voelen in plaats van één hoge pief die niemand ooit ziet. Dat motiveert, en daar gaat het om!

Vele bedrijven zijn hier al mee bezig en plukken hier, zoals ik al zei, ook de vruchten van. Meteen al. Daarnaast, met meer plezier naar je werk, fijnere relatie met collega’s en ruimte voor ontwikkeling… wie wil dat nu niet?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.